Over ons

Welkom bij Noorderlicht van Talent 

 

Welkom op de “Over Ons” pagina van “Noorderlicht van Talent”, waar we ons inzetten om uw potentieel in Noord-Nederland te verlichten en te begeleiden. Hier krijgt u inzicht in wie we zijn, onze drijfveren, en hoe we te werk gaan om u of uw organisatie te ondersteunen.

Onze Filosofie en Benadering

Bij Noorderlicht van Talent geloven we in een gepersonaliseerde, holistische benadering voor hoogbegaafde kinderen en jongeren. We richten ons op het ontdekken en benutten van hun sterke punten om uitdagingen te overwinnen. Onze aanpak is praktisch, op maat en gericht op de individuele behoeften van elk kind, met nauwe samenwerking tussen ouders, scholen en andere betrokkenen. We zorgen voor een veilige omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun volledige potentieel kunnen bereiken.

  • Persoonlijke aandacht: Specifiek afgestemd op uw behoeften en doelen, met een nadruk op persoonlijke groei en ontwikkeling.
  • Wetenschappelijk onderbouwd: Onze methodes zijn geworteld in de laatste wetenschappelijke inzichten gecombineerd met praktische ervaring voor maximale effectiviteit.
  • Duurzame groei: Wij streven naar langetermijnoplossingen en duurzame groei voor zowel individuen als onderwijsinstellingen.

Wij stellen ons voor

Catharina – Onderwijs & Begeleidingspecialist

Foto Cat

Catharina is een ervaren begeleider die zich richt op (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren met psychische uitdagingen en trauma’s. Haar expertise ligt in het begeleiden van deze jongeren bij het helingsproces van trauma’s en het ontwikkelen van zelfinzicht en zelfregulatie. Catharina helpt jongeren inzicht te krijgen in hun emoties en in de krachten en uitdagingen die gepaard gaan met hoogbegaafdheid, zodat ze beter kunnen omgaan met hun specifieke uitdagingen en weer kunnen groeien in een veilige en vertrouwde omgeving.

Visie en Missie

Catharina biedt een ruimte waarin jongeren zich kunnen herstellen van trauma’s en hun kracht kunnen ontdekken. Haar benadering is gericht op het helpen bij de re-integratie in het onderwijs, zodat jongeren zich weer kunnen verbinden met hun leeromgeving, wanneer ze daar klaar voor zijn. Ze creëert een omgeving waar jongeren op hun eigen tempo kunnen groeien, hun emoties kunnen reguleren, en met meer zelfvertrouwen het onderwijs kunnen hervatten.

Werkwijze en Projecten

Catharina biedt individuele begeleiding en kleine groepstrajecten voor hoogbegaafde kinderen en jongeren, met een focus op psycho-educatie en traumaverwerking. Ze helpt jongeren niet alleen bij het verwerken van trauma’s, maar ook bij het verkrijgen van inzicht in hun hoogbegaafdheid, zodat ze hun krachten kunnen benutten en zich weer sterker voelen in het onderwijs en daarbuiten.

Ze betrekt onderwijsinstellingen en ouders actief in de begeleiding. Ze biedt maatwerkadviezen aan scholen en ondersteunt ouders in het vinden van de beste benadering voor hun kind. Catharina werkt samen met zowel ouders als onderwijsprofessionals om een gezamenlijke, consistente aanpak te waarborgen die het welzijn en de ontwikkeling van het kind bevordert.

Onderwijsinstellingen 

Catharina biedt begeleiding en advies aan onderwijsinstellingen bij het maken en uitvoeren van beleid op het gebied van hoogbegaafdheid en traumasensitief onderwijs. Onder andere voor leerlingen die (dreigen) vast te lopen of niet optimaal functioneren binnen het reguliere onderwijssysteem. Ze helpt scholen om deze leerlingen te herkennen, te ondersteunen en te begeleiden op een manier die hen in staat stelt te floreren.

Richard – Creatieve coach & werkplaatsbegeleider

Richard

Richard is een gepassioneerde begeleider met een rijke achtergrond in het werken met jongeren die het moeilijker hebben dan gemiddeld. Hij heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van jongeren met gedrags- en emotionele problematiek, en weet als geen ander hoe belangrijk het is om praktische en emotionele ondersteuning te combineren.

Zijn technische vaardigheden, opgedaan in de houtbewerking en andere creatieve projecten, spelen een belangrijke rol in de begeleiding die hij biedt. Of het nu gaat om het opzetten van creatieve leerprojecten, zoals het bouwen van meubels, of het begeleiden van jongeren bij praktische klussen, Richard zorgt ervoor dat elke jongere zich gezien en gehoord voelt. Hij gelooft in de kracht van het doen: leren door te creëren, te bouwen en samen te werken.

Visie en Missie

Samen met zijn partner zet Richard zich in voor een begeleidingstraject waarin zowel het praktische als het emotionele centraal staan. Hun missie is om jongeren te helpen hun kracht en mogelijkheden te ontdekken, en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en vaardigheden die hen in staat stellen een positieve toekomst op te bouwen. Richard’s werk is een combinatie van persoonlijke ontwikkeling en praktische uitvoering, waarbij jongeren actief leren en groeien door het doen van creatieve en technische projecten.

Lopende Projecten

Momenteel is Richard bezig met het opzetten van een werkplaats waar hij jongeren kan begeleiden in het leren van vaktechnische vaardigheden. Hij werkt ook aan ecologische initiatieven, zoals het bouwen van een ecologische wc, een greenhouse en een tiny house. Deze projecten dienen als leeromgeving voor jongeren, waar ze niet alleen praktische vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren over duurzaamheid en samenwerken.

 

Kyra - Emotionele steun & therapiehond

Bij Noorderlicht van Talent werken we met veel aandacht en zorg voor het welzijn van de kinderen en jongeren die we begeleiden. In dit proces speelt Kyra, onze therapiehond, een belangrijke rol. Kyra is niet alleen een ondersteuning voor de kinderen, maar ook een veiligheidsanker in het traumasensitief onderwijs en de begeleiding die we bieden.

Kyra helpt kinderen zich meer op hun gemak te voelen, biedt emotionele ondersteuning en draagt bij aan het creëren van een veilige, vertrouwde leeromgeving. Haar aanwezigheid maakt het voor kinderen makkelijker om open te zijn over hun gevoelens, om vertrouwen op te bouwen en om zich meer verbonden te voelen met de omgeving.

Ze speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van het traumasensitief werken en helpt in de begeleiding van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, of het nu gaat om gedrag, emotioneel welzijn, of sociaal functioneren. Kyra helpt kinderen letterlijk en figuurlijk ontspannen en creëert een omgeving waarin leren en groei mogelijk zijn, zelfs in uitdagende situaties.

Wie is Kyra?

Kyra is een hond met een bijzondere achtergrond. Ze komt uit Roemenië, waar het leven voor veel honden allesbehalve makkelijk is. Haar verleden is niet helemaal bekend, maar het is duidelijk dat ze moeilijkheden heeft gekend. Deze ervaringen hebben haar echter niet gebroken; in plaats daarvan heeft ze het krachtig omarmd en is ze geworden tot de hond die ze nu is: gevoelig, zorgzaam, empathisch en speels.

Kyra heeft een natuurlijk zorginstinct, wat haar bijzonder empathisch maakt in haar interacties met kinderen en andere dieren. Haar zorgzame karakter is waarschijnlijk nog meer versterkt doordat ze in het verleden puppy’s heeft gehad, wat haar nog meer heeft geholpen om deze zorgzaamheid te ontwikkelen.

Kyra is zacht, vriendelijk en heeft een grappige kant die voor veel vrolijkheid zorgt. Ze haalt soms maffe capriolen uit die een glimlach op de gezichten van kinderen toveren. Haar vermogen om in moeilijke situaties te ontspannen en tegelijkertijd een gevoel van veiligheid te creëren, maakt haar tot een onmiskenbare steun in ons werk.

Missie

Onze missie is om hoogbegaafde kinderen en jongeren te ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfinzicht en veerkracht. We bieden op maat gemaakte begeleiding gericht op traumaverwerking en psycho-educatie. Daarnaast adviseren en ondersteunen we onderwijsinstellingen bij het implementeren van beleid voor hoogbegaafde leerlingen en traumasensitief onderwijs. Door samen te werken met ouders en onderwijsprofessionals creëren we een gezamenlijke aanpak die het welzijn en de ontwikkeling van het kind bevordert, zowel op persoonlijk als academisch vlak.

Visie

Wij geloven dat elk (hoogbegaafd) kind, ongeacht eventuele trauma’s of uitdagingen, het potentieel heeft om zich volledig te ontwikkelen in een ondersteunende en begripvolle omgeving. Onze visie is om deze kinderen te helpen hun unieke talenten te ontdekken en te benutten, hen te begeleiden in hun emotionele en intellectuele groei, en hen te ondersteunen in hun reintegratie in het onderwijs. Wij streven ernaar om onderwijsinstellingen en gezinnen te empoweren, zodat deze kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfverzekerde, veerkrachtige en goed verbonden individuen, klaar voor hun toekomst.

Kernwaarden